Gume su potrošna roba; troše se pri normalnoj upotrebi, ali zato postoje trikovi kako da im se barem malo produži životni vek.
Verovatno mislite da gumama ne treba posvećivati previše pažnje, ali činjenica je da način tretiranja guma drastično utiče na trajanje gazećeg sloja. Ako ste dovoljno pažljivi, guma će trajati duže. Ako ste nemarni, iznenadiće vas brzina kojom će se gazeći sloj potrošiti.
Po Zakonu o bezbednosti Saobraćaja Republike Srbije, obavezna minimalna dubina šare za M1 vozila iznosi 1,6 mm za letnje gume i 4 mm za zimske gume. Ako želite da postignete maksimalnu bezbednost i udobnost u toku vožnje, preporučujemo vam da ne čekate da gume dostignu ovaj propisani minimum.
Srećom, postoje načini da svojim gumama produžite životni vek; uz nekoliko provera nedeljno možete izvući maksimum iz svoje skupe gume.
Pritisak u gumama
Toliko puta spominjan, ali nažalost, mnogi vozači i dalje ne shvataju njegov značaj za trajanje gume.
Pritisak u gumama mora se kontrolisati na nedeljnom nivou. Vozilo mora biti najmanje sat vremena parkirano kada merite pritisak, da biste bili sigurni da su se gume ohladile.
Pritisak ispod propisanog može uzrokovati veliku štetu na gazećem sloju, a takođe može doći do iznenadnog pucanja gume pri većoj brzini.
Kada je u gumama pritisak iznad propisanog, to dovodi do prevremenog habanja gume i, naravno, kraćeg trajanja iste.
Centriranje trapa
Reglaža ili centriranje trapa je proces podešavanja uglova točkova tako da su oni normalni u odnosu na podlogu, odnosno horizontalu, i međusobno paralelni. Svrha ovakvog podešavanja je bolje držanje pravca automobila na ravnom putu i duži životni vek gume.
Ako vam se prednje i zadnje gume troše neujednačeno, ali i ako vam vozilo zanosi u jednu stranu tokom vožnje, to može ukazivati na nepravilno centriran trap. Tada je potrebno centrirati ili prednji trap ili sva četiri točka. Zavisi od tipa automobila i situacije.
Balansiranje
Balansiranje točkova možda neće produžiti „život“ vaših gumama, ali će svakako produžiti životni vek sistema oslanjanja.
Kada točkovi nisu balansirani, unutar automobila oseća se podrhvatanje. Volan je neposlušan, a pri određenim brzinama automobil se trese.
Balansiranjem guma uravnotežuju se mase točkova na različitim stranama iste osovine dodavanjem tegova na felnu.
Svaki put kada se gume prvi put montiraju na točak, ali i kada se nakon popravke ponovo montiraju, moraju se balansirati.
Šta još utiče na vaše gume…
Stil vožnje veoma utiče na gume na vašem automobilu. Guma može preći više kilometara ukoliko vozite odmereno i smireno. Kada vozite agresivno i naglo kočite, gume se brže troše.
Kada se u autu nalazi težak prtljag i četiri ili više putnika, to znatno utiče na vaše gume, jer se opterete.