Naljutio se pop na selo, pa odsekao sebi bradu. Da li se to može reći i za naše vozače koji su se naljutili na državu i odlučili da ne vežu pojas dovodeći time u opasnost sebe i svoje najbliže?

Uskoro će mesec dana od početka akcije pojačane kontrole vezivanja pojaseva na zadnjem sedištu. Za samo prvih nedelju dana kažnjeno je više od 7.000 vozača i putnika zbog nevezivanja.

Pojasevi1

U ovom tekstu pokušaćemo da analiziramo zašto naši vozači ne vole da vezuju sigurnosni pojas. Mnogi vezivanje smatraju mučenjem i represijom od strane države. Zašto je to tako?

Da li zbog 500 godina pod Turcima? Ili zbog 50 godina komunizma? Ili zbog „devedesetih“? Izgleda da smo toliko smo naviknuti na činjenicu da država ne brine o nama i o našoj dobrobiti, već samo želi da nam naplati razne poreze, akcize, takse, naknade i slično, da ne verujemo ni kada nam se savetuje nešto za naše dobro.

Mnogi smatraju da je problem u tome što smo konstantno svedoci nepravde u svakoj sferi života, što se zatim prenosi na ponašanje u saobraćaju – generalno, ne samo kada je u pitanju vezivanje sigurnosnog  pojasa.

Poskupljuje gorivo zbog akciza iako cena nafte na globalnom tržištu pada, poskupljuje obavezno osiguranje, uvodi se obavezna prva pomoć iako skoro niko ne zna da je koristi, poskupljuju putarine na auto putevima punim kolotraga, putevi su puni udarnih rupa i upalih/izbočenih šahtova…

Vozači imaju razloga da budu nezadovoljni. Ipak, kada je u pitanju vezivanje sigurnosnog pojasa, možda bi to nezadovoljstvo moglo da se neutrališe boljom komunikacijom države ka vozačima – ne samo mlakim i anemičnim kampanjama koje deluju kao da su snimljene 80-tih godina prošlog veka, već ozbiljnijim akcijama.

U prošlom tekstu na ovu temu pokušali smo da vas nagovorimo da se češće vezujete. Međutim, naišli smo na ozbiljan otpor. Autor teksta je čak nazvan „botom“ u jednom od oštrijih komentara:

„Nadam se da je ovaj bot što je napisao članak dobio sendvič. Veži se ti u jugu na zadnjem sedištu, ako si se ikad vozio jugom. Baš me zanima gde je u svetu kazna za nevezivanje pojasa četvrtina plate? Moja plata je 20.000 dinara, auto star 20 godina, imam završen fakultet i nemam pojas na zadnjem sedištu automobila. Autor teksta verovatno vozi auto od jedno 30-40.000 evra i ima platu od 1.000 evra i ima klimu i zatamnjena stakla. Šta njemu onda smeta pojas na plus 39 (izmerenih na Zlatiboru u bunaru)? Ako i ne veže pojas (pod uslovom da policajac kroz crno staklo to vidi), izvadi iz malog džepa 50 evrića“.

Tekst i komentar u originalu možete da vidite klikom na ovaj link, a komentare sa „fejsbuka“ klikom na ovaj link.

Ovaj komentar sumira stav velikog broja vozača

Pre svega, da odgovorimo na pitanje: Da li se autor prethodnog teksta ikada vozio u „jugiću“?

Jeste. Posedovao je nekoliko „jugića“. Kao mali učio je da vozi na „fići“. Moskvič i Lada Samaraposlužili su za usavršavanje. Usledio je niz „kečeva“ i „jugića“, pa Saxo, Brava, Xsara… Auto od 30.000 evra još uvek nije kupio.

Pojasevi2

Vratimo se na temu. Napravili smo malu anketu među vozačima koji ne vole da vezuju pojas i u priču ubacili vaše brojne komentare. Ovo su glavni argumenti „buntovnika“:

  1. Niko nema pravo da mi naređuje šta ću da radim u svom autu – ako poginem, to je moj problem
  2. Da država stvarno brine za moju bezbednost, putevi ne bi bili puni kratera koji mi uništavaju gume, felne, amortizere, spone…
  3. Ako mi se zapali auto, neću moći da izađem i izgoreću
  4. Ako upadnem u vodu, neću moći da izađem iz auta i udaviću se
  5. Povlašćeni u zatamnjenim limuzinama ne poštuju ni jedan saobraćajni propis, a ja treba da vežem pojas
  6. Ni u autobusu nije obavezno vezivanje
  7. Moj auto nema pojaseve na zadnjem sedištu (inače, ako pozadi pojasevi nisu fabrički ugrađeni, putnici nisu ni obavezni da se vezuju)
  8. Komfor – stezanje, usecanje u vrat, znojenje leti…
  9. Imam vazdušne jastuke – ne treba mi pojas
  10. Nekad ranije niko se nije vezivao i ništa nam nije falilo…
  11. Kad političari prestanu da kradu, počeću ja da vežem pojas
  12. Ja sam dobar vozač, ne vozim brzo i nisam pio – nema šanse da se sudarim…
  13. To su izmislili samo da uzmu pare
  14. Jednostavno me mrzi – ne želim da se vežem
  15. Ni sakupljači sekundarnih sirovina na svojim improvizovanim vozilima ne vežu pojas
  16. Baksuz – čim se vežeš, to znači da očekuješ da se nešto desi…

A mnogi jednostavno zaborave. Utrčimo u auto, krenemo, shvatimo da se nismo vezali, ali sad više nema ni veze pošto žurimo, zeleno će uskoro da se ugasi i uostalom stižemo za pet minuta tamo gde smo krenuli…

Na istoj smo strani

Mnogo je nepravdi koje pogađaju vozače. Mi to razumemo i borimo se na istoj/vašoj strani. Posedovanje i najjeftinijeg automobila postalo je luksuz. Samo registracija i kupovina goriva izvlače veliku količinu novca iz džepa prosečnog vozača. Međutim, pojas je besplatan, a može da spasi život vama ili vašem detetu.

Uprkos tome, mnogi i dalje odbijaju da se vežu. Navodimo neke od komentara sa „fejsbuka“ i sajtawww.polovniautomobili.com:

  • Čisto otimanje para sirotinji, punjenje budžeta… Treba kažnjavati alkohol i brzu vožnju.
  • Prvo puteve da srede, pa ćemo onda da vezujemo pojas.
  • Ja sam u Golfu 2 sa 120 km/h udario u drvo i okrenuli smo se par puta. Nisam ja vozio, ali niko nije bio vezan. Da je neko bio vezan, očigledno bi poginuo od silnog udarca.
  • Punjenje budžeta. U ovom mesecu sam platio tri kazne, prekoračenje brzine za 21 km/h na imbecilnom mestu uzbrdice od Rakovice ka Banjici, 0,3 promila alkohola u Ruzveltovoj i odnošenje kola u Sarajevskoj (po slikama koje baš i ne ukazuju na manje od 15m udaljenosti od autobuske stanice).
  • Klasičan primer punjenja budžeta. Ko ima pojas na zadnjem sedištu, za njega važi zakon, a ko nema puj-pike ne važi… Normalno, treba se vezati. Pri sudaru će vam pojas možda spasiti život, sigurno slomiti rebra, eventualno sa rebrom malo bocnuti pluća, ali ostaćete živi.
  • Od kako je Isus hodao zemljom, nije se vezivalo pozadi, sad tupe samo pare da uzmu…
  • Ja eto imam dvoje dece koje ceo njihov život vozim bez pojasa i šta im fali??? Sad moraju da ga stave zbog svoje bezbednosti? Ma dajte molim vas!
  • Drugarova žena je slomila vrat jer se vezala, a njemu ništa jer nije vezao pojas.
  • Trebalo bi da bude lično opredeljenje vozača da li da se veže ili ne. Šta briga državu hoće li se meni nešto desiti ili ne?
  • Ja sam imao saobraćajku gde sam završio na krovu i nisam bio vezan. Dlaka s glave mi nije falila, a da sam bio vezan verovatno bi bilo drugačije.
  • Da je nekoga briga za bezbednost, sredili bi puteve.
  • Pa naravno punjenje budžeta, nikada se država nije brinula o nama, pa se ne brine ni sada!

Na sreću, ima i mnogo pozitivnih komentara

  • Šta me briga za njihove budžete, valjda su životi vredniji od novca. Davno je trebalo da se uvede vezivanje pojasa pozadi, nisu džaba stavljeni.
  • Ne mogu da shvatim da nema pojasa za vezivanje putnika u autobusima, i nikakvog zakona o tome, u svim državama.
  • Sve mi je jasno, samo ima jedan mali problem, a to je da niko ne ispituje ispravnost pojaseva, naročito kod starijih automobila. Ja se lepo vezujem  zbog policije i svoje „bezbednosti“, a kad dođe do nezgode pojas lepo otkaže! Šta onda?
  • Ako budete vezivali pojaseve, neće imati odakle da se puni budžet!
  • Na aeorodromu Nikola Tesla putnici iz Evrope kada uđu u taksi sami se vezuju, a našima kažu taksisti i naši ne žele…
  • Ako se svi vezuju, nema dinar za budžet. Znači propade država.
  • Pojas vezujem zbog svog života, a ne zbog njihove kazne…
  • Zašto svi mislite odmah na pljačku naroda i punjenje budžeta? Pa normalno je svuda u svetu vezivanje pojasa na zadnjem sedištu, a kod nas su problem i prednja sedišta. Kupite „fiću“ pa se ne morate vezati!

Ako na zadnjem sedištu ne postoje pojasevi, putnici ne moraju da se vezuju!

Dakle, ukoliko fabrički nisu ugrađeni pojasevi pozadi, policija ne može da vas kazni ako putnici na zadnjoj klupi nisu vezani. Ovu činjenicu često koriste protivnici vezivanja pojasa: „Aha, znači ako nemam pojas pozadi, onda nema veze ako poginem“.

Nije samo kod nas

I u drugim zemljama vozači ne vole da se vežu. Međutim, zahvaljujući kampanjama u kojima je stravičnim video snimcima objašnjena opasnost od nevezivanja i drastičnim kaznama, danas gotovo svi vežu sigurnosni pojas – bar u razvijenim državama.

Fenomen

Mnogo je nepravdi koje trpe vozači. Međutim, zašto se samo vezivanje pojasa, koje je besplatno i čija se efikasnost apsolutno ne dovodi u pitanje, smatra idealnim materijalom za podizanje „revolucije“? Imate li odgovor?

 

Preuzeto sa sajta www.polovniautomobili.com

 

0 komentara

Napiši komentar

Ваша адреса е-поште неће бити објављена.

*

©2024 Internet Prodaja guma doo

Kontaktirajte nas

Pošaljite nam vaše pitanje a mi ćemo vam odgovoriti u najkraćem roku.

Slanje u toku

Log in with your credentials

Forgot your details?